Recensie ‘Het moutmysterie’ (P. Vandendaele – boekenbank.be)

We lazen op deze recensie over de thriller Het moutmysterie van Stefaan Van Laere

p. vandendaele

Titel
Moutmysterie, Het
Auteur
Van Laere Stefaan

Het is steeds een goed moment om een thriller van Stefaan van Laere in handen te krijgen, en eigenlijk moet ik toegeven dat ik de hele reeks van zijn boeken een aparte plaats heb gegeven in mijn bibliotheek. Op diverse genres wist deze auteur zich te onderscheiden, maar deze zesde thriller met ons vast personage George Bracke is toch wel weer een pareltje, waar we deze keer een meer exotisch gegeven krijgen, in de traditie van de goede policiers noir. Als lid van Europol heeft hij deze keer een bijzondere opdracht, want hij mag reizen naar Schotland om een zaak te ontrafelen die hem bijzonder past, nl. een trafiek van whisky… een drankje dat onze held zeker niet afwijst. Hierdoor maakt hij kennis met een bijzondere wereld, en kan hij eigenlijk genieten van dit magische drankje. Maar wat een banaal onderzoek lijkt, neemt al snel een onverwachte wending, wanneer de (illegale) whisky slachtoffers begint te maken. Ineens wordt het een letterlijk crimineel verhaal, waar de druk bijzonder groot wordt, en de betrokken belanghebbenden zeer concreet op de bal spelen, en het leven van Bracke niet eenvoudig maken. De belangen lijken groot te zijn, en de informatie ligt niet voor handen. Wanneer er meer slachtoffers vallen, is dit geen meevaller voor onze commissaris. En het is in die momenten dat je je vrienden leert kennen, want de internationale druk wordt zo groot, dat niemand nog een dekking verschaft aan Bracke, en hij eigenlijk voor zijn eigen hachje zal moeten zorgen. Het is weer een sfeervol boek, zeer geloofwaardig en bijzonder inleefbaar in de omstandigheden en de manier waarop de plot zijn evolutie kent. Het is een pageturner, die de bevestiging brengt van de eigenheid van van Laere, een uitmuntende thrillerschrijver, die van wanten weet, en eigenlijk nog steeds ondergewaardeerd wordt. Een absolute aanrader voor wie van het betere werk houdt.

One Response to “Recensie ‘Het moutmysterie’ (P. Vandendaele – boekenbank.be)”

1. Johan zegt:

Ben ik volledig mee eens! Deze schrijver verdient door veel meer mensen gelezen te worden!